torsdag 26 januari 2012

Mål historia

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret

Eleven skall
– kunna redogöra för viktiga händelser och känna till gestalter, idéer och förändringar i den historiska utvecklingen i Sverige, Norden och Europa samt kunna jämföra med andra länder,
– känna till utvecklingen i några ledande världsmakter under olika tidsepoker,
– ha insikt i hur stora samhälleliga omvälvningar har förändrat människors livsvillkor,
– kunna identifiera och reflektera kring några olika historiska händelser och skeenden med betydelse för vår egen tid,
– vara medveten om och kunna ge exempel på att historiska händelser och förhållanden kan betraktas på olika sätt,
– kunna reflektera över hur information och propaganda har använts förr och används i dag som ett medel för påverkan.

Kriterier för betyget Väl godkänt

Eleven gör bedömningar om vad som kan ses som betydelsefulla historiska skeenden i några olika kulturer, placerar dem i tiden och beskriver några framträdande drag.
Eleven visar genom relevanta exempel hur historiska skeenden påverkat nutida politiska, ekonomiska och sociala förhållanden.
Eleven beskriver och reflekterar över likheter och olikheter mellan olika människors och gruppers livsvillkor idag och förhållanden för tidigare släktled.
Eleven ger exempel på hur olika kulturer har påverkat varandra i historisk tid, liksom hur sådan påverkan fortfarande sker.
Eleven reflekterar över historiska beskrivningar vad gäller deras ursprung och syfte samt relaterar dem till alternativa beskrivningar.
Eleven gör egna studier som bygger på historiskt källmaterial samt sammanställer resultaten, drar slutsatser och presenterar arbetet.

Kriterier för betyget Mycket väl godkänt

Eleven ger med ett urval av händelser en helhetsbild av ett betydelsefullt historiskt skeende.
Eleven bedömer och värderar historiska källor samt argumenterar för sina ställningstaganden.
Eleven diskuterar och förklarar utifrån olika historiska perspektiv viktiga händelser i nutiden.
Eleven utvecklar genom studier utifrån historiska begrepp egen ny kunskap och använder denna i det egna arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar