Eleverna har utifrån geografiboken gjort en mindmap om "Varför vatten är så viktigt för människan och hur vi använder vatten." Vi har också tittat på ett exempel där människan lyckats styra naturens makter. Aralsjön var en gång världens fjärde största sjö och idag finns bara 20 % av sjön kvar efter att människan tagit allt vatten som rann till sjön och använde det till konstbevattning. Vi har gjort en uppgift om Aralsjön och vi har tittat på ett klipp för att få en bild av hur Aralsjön ser ut idag. Vill du göra uppgiften finns den att hämta hos mig.
Befolkning var temat för lektionen i fredags. Jag pratade om jordens befolkning under följande punkter:
- Jorden är mycket ojämt befolkad
- Sverige är både glest befolkat och ojämt befolkat. Befolkningstätheten är i Sverige 20 pers/kvadratkilometer jämfört med Bangladesh, världens mest tätbefolkade land där det bor 926 personer /kvadratkilometer.
- Anledningen till att människor har bosatt sig på vissa ställen handlade fram till 1700-talet oftast om goda möjligheter till odling av mat och efter 1700 har man bosatt sig på platser där det funnits råvaror t ex gruvor.
- Vi kollade på kartan över Sverige och konstaterade att de flesta bor där det funnits goda möjligheter till odling i södra Sverige och andra städer kunde vi hitta några exempel på att man bosatt sig för att nå naturresurser, ett exempel på det är Kiruna som ligger vid en gruva.
- Befolkningspyramider används för att beskriva hur stor del av befolkningen som är i vilken ålder och och vilket kön de har. Vi började att titta på hur skillnaden mellan i-länder och u-länder ser ut i en befolkningspyramid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar